Nábytek, který je vyrobený z fošen nařezaných z kmene stromů, můžeme nazvat masivním. Může být z různých dřevin např. buk, dub, či levnější smrk, borovice. Je to tradiční a oblíbený materiál. Díky přírodní povaze je masivního dřevo jako takové rozměrově nestabilní, proto se vyrábí spárovka, která nám tuto stabilitu zajistí, zároveň s možností dosažení větších ploch. Nábytek z masivu či spárovky je z hlediska údržby poměrně náročný (reakce na okolní prostředí - vlhkost, teplota, UV záření). Obvyklou povrchovou úpravou je lakování (transparentní nebo pigmentový lak), moření a napouštění voskem nebo olejem.
Základní surovinou jsou dřevěné třísky spojené lepidlem, za vysoké teploty a tlaku. Tím vzniká velkoformátová deska vhodná pro výrobu rovinného nábytku.
Základní surovinou jsou vlákna dřeva (menší než třísky), které se obalí lepidlem a při vysoké teplotě a tlaku se lisují do tvaru desek. Vhodná pro výrobu profilovaných častí nábytku, vhodné pro frézování.
Kompozitní deska vyrobená z lichého počtu technických dýh, které jsou vzájemně spojené lepidlem pod tlakem a vysokou teplotou.
Tenká vrstva dřeva vyrobená krájením nebo řezáním dřeva. Tloušťka materiálu je 0,3 až 5 mm. Používá se jako dekorativní materiál (nalepením na nosnou desku – DTD, MDF..), či pro výroby překližek. Dýha se vyrábí z různých dřevin - běžné české i exotické. Může mít různou kresbu, barvu a texturu (kořenice, očková kresba). Dýhované desky se povrchově upravují.
Rozměrově a výtvarně upravené a spojené dýhové listy.
Je výtvarné dílo vytvořené skládáním a lepením různých dýh do obrazců, ornamentů a vzorů.
Vkládání různých materiálů do dřeva (např. drahokamy, různé druh dřevin, drahý kov) za účelem vytvořit obrazce, ornamenty a vzory.
Jsou dřevotřískové desky polepené laminovacím papírem a napuštěným melaminovou pryskyřicí. Tyto desky se vyrábí s různým dekorem a povrchem - lesk, mat, struktura dřeva. Jsou odolné proti krátkodobé vlhkosti, jsou ideální k výrobě skříní nebo obývacích stěn a dalšího nábytku. Musí být opatřeny ABS hranou nebo melaminovou hranou.
Odolný materiál vyrobený na bázi laminátové pryskyřice při vysoké teplotě a tlaku. Vydrží více než folie, hodí se do prostor se střední zátěží – kanceláře, restaurace nebo domácích prostory s větším zatížením.
Odolný materiál vyrobený na bázi laminátové pryskyřice při vysoké teplotě a tlaku. Je odolný proti vodě, oděru, snadno umývatelný. Vyšší kvalita a odolnost než CPL. Dlouhá životnost, ideální pro výrobky do interiéru i exteriéru.
Jasná a zářivá žlutá, ohnivě červená, temná modrá...Jistě, všechno jsou to úžasné barvy, ale v interiéru je třeba s barvami pracovat uvážlivě. To vůbec neznamená, že se v něm nesmí objevit intenzivní barevné tóny, ale většinou je lepší jejich užití omezit pouze na doplňky. Výrazné barvy dávají každému interiéru silnou, konkrétní atmosféru a tu můžete chtít v průběhu roku třeba obměnit. Červené polštářky můžete snadno schovat a nahradit, celou stěnu v barvě svařeného vína snadno nezměníte.
Světlo v interiéru je jednak přirozené, pronikající z vnějšího prostředí a jednak umělé ze světelných zdrojů. Světlo je důležitou součástí obytného prostředí. Je základní biologickou potřebou člověka. Bez jeho přítomnosti nejsme schopni vnímat prostor, předměty v prostoru ani barvy.
Světelné zdroje:
Druhy umělého osvětlení
Ergonomie – z řečtiny ergon = práce, nomos = pravidlo, zákon, zákonitosti – je vědecká disciplína
o všeobecných zásadách bezpečného a pohodlného pobytu a práce. Klade si za cíl porozumění interakcím člověka a dalších složek systému, aby bylo umožněno tuto lidskou činnost optimalizovat pro dané pracovní podmínky. Obecně je výsledkem takový stav, kdy člověk pracuje pohodlně bez zbytečné únavy, zároveň má vyšší výkonnost a rizika s negativním působením jsou co možná nejvíce snížena.
Pro uplatnění ergonomie v designování interiéru je důležitá znalost parametrů člověka, proporcí a také vlastností a možností klienta. Smyslem uplatnění ergonomie je návrh interiéru a životního prostoru, který je přizpůsoben jeho uživateli.
Kritéria:
Ergonomie se kromě návrhu prostor interiéru uplatňuje také v souvislosti s návrhem či výběrem vhodného nábytku.
V kuchyni je důležité vytvořit tři pracoviště vzájemně propojené jednotlivými činnostmi, bez nich se neobejde žádná kuchyň. Mluvíme o nich jako o zónách a měly by nám po propojení vytvořit pomyslný trojúhelník. Jedná se o zónu mytí, vaření a pracovní zónu, které jsou vzájemně propojeny zónami skladování a odkládání. Vzdálenost mezi nimi by neměla být příliš velká, měla by být pohodlná, bezpečná a navazovat na odkládací plochu. Pro plynulý pohyb v kuchyni je důležitá také výška jednotlivých zón a jejich účelné uspořádání. Zprava doleva je uspořádání pro praváky následující: zóna vaření, přípravy, mytí a odkládací zóna (pro leváky naopak).
Ergonomie kuchyně